Dr. Piers Steel om uppskjutarbeteende och motivering

Dr. Piers Steel är forskare och föreläsare inom motivering och prokrastinering, kontraproduktivt uppskjutarbeteende. Han är professor på Haskayne School of Business vid University of Calgary och har skrivit boken The Procrastination Equation.

Hur kommer det sig att du började studera prokrastinering?Piers Steel

– Antagligen för att jag var som många av er. I inledningen till min bok, The Procrastination Equation, erkänner jag att jag själv har prokrastinerat avsevärt. Jag brukade ofta skämta ofta om prokrastinering, och höll tyst om hur den kostade mig sömn, prestationsförmåga och bedrifter. Jag tyckte inte om den sidan hos mig själv, men visste inte hur jag kunde förändra den. Som tur var hamnade jag i ett yrke där jag kan studera exakt hur prokrastinering kan tacklas. Som industriell/organisatorisk psykolog har jag specialiserat mig på motivation.

Varför prokrastinerar vi?

– Ett ord, impulsivitet. Det är mycket svårt att skjuta upp tillfredsställelse och vi tenderar att endast påverkas av omedelbara konsekvenser. Det är därför vi väntar in vår deadline – konsekvenserna har blivit mer omgående.

Varför är det så vanligt?

– Jag skriver om detta i några av kapitlen i min bok, men det är moderna omgivningen. Vi har så många frestelser runt om oss, så många fantastiska förströelser, att det blir svårt för vem som helst att få saker gjorda.

När är prokrastinering acceptabelt?

– När det är är en mindre och enstaka last. Å andra sidan, om du lider av det, konstant gör saker i sista sekund med dåligt resultat och stressar över vad du undviker på din fritid är det inte acceptabelt. Du vill kunna få jobbet gjort vid den optimala tidpunkten, med tid kvar att verkligen leva och njuta av ditt liv. Prokrastinering tar det bästa av ditt liv ifrån dig, och lämnar dig med ett andra klassens liv.

Vad kan en gymnasieelev göra för att prokrastinera mindre?

– Finns mycket att ta upp, men jag ska ge dig en ur min bok: stimulanskontroll. En lättillgänglig och ständigt märkbar frestelse är nästan omöjlig att motstå. De flesta av oss har mycket svårt att koncentrera oss när vi har våra smartphones och internetanslutna datorer i närheten. En enkel och effektiv metod är att göra dem mindre självklara och åtkomliga. Stäng av din mail och din internetanslutning, och håll allt störande på avstånd.

Vad kan lärare göra för att eleverna ska prokrastinera mindre?

– Att ha en vetenskapligt uppbackad lektion i studieteknik är idealiskt. Vi lär ut metoder, men inte hur dessa kan tas i bruk. Att låta elever lära sig hur man sätter utmärkta mål som motiverar, eller hur man skapar en arbetsmiljö som gör det möjligt att jobba koncentrerat, är ovärderligt. Ur lärarens perspektiv, föreställ dig hur mycket enklare det vore att lära ut om du inte behövde hantera att nästan alla elever i nästan alla grupper och kurser prokrastinerar.

Vad ska man alltid komma ihåg för att prokrastinera mindre och prestera bättre i skolan?

– Envishet och förädling. Min bok, Tre Procrastination Equation, omfattar mer än ett dussin tekniker, alla med vetenskapligt bevisad effektivitet. Problemet med att matcha rätt teknik till rätt elev återstår dock – allt är inte lika effektivt för alla. Att hitta rätt kombination av tekniker som ökar din inlärning och minskar tiden den tar kanske du inte lyckas med första gången du försöker. Men ju tidigare du sätter igång, desto snabbare blir livet enklare. Tyvärr är detta ett moment 22 man hamnar i om man prokrastinerar – man tenderar att skjuta upp den förändring som skulle hjälpa en att sluta prokrastinera.

Berättat för och översatt av Artur Obminski.